Käyttäjän kilpiajp kuva
Julkaistu , kilpiajp

Kahden vuoden iPadeilyn jälkeen aloin miettiä mitkä appit kolmensadan asennetun joukosta ovat useimmin käytössä - niin koulutustilanteissa kuin luokassakin. Näitä käytettäessä ei kuljeta app edellä vaan oppimisprosessin mukaan.

Nämä työkalut toimivat sulavasti yhteen, tukevat kokonaisoppimista, ja toimivat sekä tiedon jäsentämisen että esittämisen alustoina. Siis siten että tehtävänanto määrittää tavoitteet joihin päästään appeja hyödyntämällä, oppiaineesta, aiheesta, luokka-asteesta tai osaamisen tasosta riippumatta. Nämä appit yhdistettynä kuvankaappaus -toimintoon tukevat oppimista.

- Explain Everything                                                            

- Puppet Pals HD ( director`s Pass )

- Morfo booth

- Paper 53

- iMovie

- Keynote

- Book creator

Käytännössä näillä maksullisilla ( lukuunottamatta Paper53:n peruskattausta ) voi tehdä erittäin paljon. Monipuolisesti. Helposti. Ja mikä parasta, samat työvälineet toimivat niin opetuksen kuin oppimisenkin hyväksi!

Kun tähän kattaukseen yhdistää vielä lisää monipuolisia työvälineitä ( jotka edelleen toimivat aiheesta tai aineesta riippumatta), päästään tilanteeseen jossa oppilas tekee. Ja oppii. 

- Strip design

- Lifecards

- Skitch

- Popplet

- Notability

- Pages

- Procreate

- Ps Touch

 

Asiat eivät tietenkään ole aivan näin yksinkertaisia. Tämän kaiken osittain tarkoitushakuisenkin provosoinnin päätteeksi on toki myönnettävä että esimerkiksi yläkoulun ja lukion ( miksei alakoulunkin ) aineenopetuksen vaatimukset määrittävät tarpeen myös ainespesifeille appeille esimerkiksi luonnontieteellisissä aineissa. Niistä lisää tulevissa postauksissa!

Pohdintatehtävä: Milloin alamme puhua oppimisesta emmekä opetuksesta ? Etsin esim. ITK:n ohjelmasta workshoppia, forum -esitystä tai mitä tahansa, jossa olisi mainittu sana oppiminen muodossa tai toisessa. Aika harvassa olivat. Kovin halukkaasti yhä edelleen varustetaan ja koulututetaan opettamista, ei oppimista.