Käyttäjän kilpiajp kuva
Julkaistu , kilpiajp

Sormet- ja Etu-Sormet -hankkeiden tiedottaminen mm. Sormet -sivustolla on ollut tänä keväänä hiljaista. Miksi ? Lienee aika tehdä paljastuksia...

Sormeilua II -kirjan luonti iBooks Authorilla ( http://www.apple.com/fi/ibooks-author ) on vienyt aikaa. Olemme koonneet pian julkaistavaan kirjaan Opetushallituksen Sormet - ja Etu-Sormet hankkeesta saatuja kokemuksia ja höystäneet niitä kaikella oppimallamme. Nyt, kevään kynnyksellä, kaikki tämä kokemus on pistetty digitaaliseen muotoon lukuisine teksteineen, kuvan- ja näytönkaappauksineen, videoineen ja kuvankäsittelyineen ( kiitos Sauli ! ). Pian julkaisemme teoksen jossa on esitelty oikeastaan kaikki mitä tiedämme iPadista. No, ehkei ihan kaikki, mutta melkein ;)

Mikä parasta, olemme tehneet kirjan ilman koulutusta taittamisesta, julkaisusta, graafisesta suunnittelusta tai ylipäänsä kirjan tekemisestä. Kokemus on ollut aivan huikea. Prosessissa ei ole käytetty mitään muuta kuin iPadia, yhtä MAC:ä sekä yhtä järjestelmäkameraa. Me olemme oppineet takuuvarmasti enemmän mitä te, arvoisat kirjan lukijat, tulette oppimaan. Suosittelen kokemusta myös muille. Itseasiassa tähän on jo tartuttu maailmalla, opettajat jakavat tai myyvät osaamistaan iBooks Authorin avulla. Mielenkiintoinen tilanne, jos sopivaa digitaalista oppimateriaalia ei ole, sen voi tehdä itse!

Toinen aikaamme vienyt projekti on nettisivu jossa esitellään iPadin hyödyntämistä perusopetuksessa parin-kolmenkymmenen konkreettisen oppituntimallin avulla. Nämä mallit pohjautuvat tiedonhallinnan prosessiin, eheyttävään opetukseen sekä tietenkin opetussuunniltelmaan. Nettisivulta et tule löytämään oppiainepohjaista esimerkkiä tai jonkun tietyn appin hyödyntämistä vaan olemme halunneet esitellä iPadia parhaimmillaan - oppiainerajat kumoavana laitteena opetussuunnitelman lähtökohdasta.

Annetaan pari houkutinta; nettisivulta ( jota siis ei vielä ole julkaistu koska se on työn alla ) tulee löytymään esimerkkejä kuinka yhteyttämisen perusteita voi oppia iPadin avulla tai kuinka keskiaikaiset kivilinnat voi esitellä "autenttisen" keskiaikaisen kertojan avulla. Pah, ehkä naurahdat. Mitäs uutta tuossa oli, kuulostaa biologialta ja historialta. Kyllä, mutta noissakin esimerkeissä kerrotaan miten eheyttävä biologian tai historian opetus menee myös äidinkielen, kuvaanmaitaidon, matematiikan, kädentaitojen, luomisen, yhteistoiminnallisuuden yhdistelmäksi historian ja biologian lisäksi. Eheyttäväksi oppimisen kokemukseksi. 

Tavoite sekä Sormeilua II -kirjan että nettisivun julkistamiselle on huhtikuu. Kannattaa siis pysyä linjoilla, ilmoitamme heti kun projektimme ovat valmiit. 

Näidenkin prosessien luomisesta saamme kiittää Opetushallituksen oppimisympäriöstöjen kehittämishanke -rahoituksia. Toivomme että niistä on hyötyä mahdollsimman monelle, kunhan ne päivänvalon näkevät :)

Aurinkoa kohti,

Jukka