Julkaistu , SopettajaArabia

Arabian peruskouluun on saapunut laatikollinen iPadeja pitkän odotuksen jälkeen. Koulussamme on alkanut pedagoginen kehittämishanke, jonka työnimi on "Erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden oppimaan oppimisen taidot ja TVT". Niinkuin hankkeen nimestäkin on pääteltävissä, tarkoituksena on kehittää oppilaiden oppimaan oppimisen taitoja käyttäen hyväksi tieto- ja viestintätekniikkaa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa esimerkiksi oppimispäiväkirjan pitämistä, omien opiskelutavoitteiden tekemistä ja seuraamista sopivalla verkkoalustalla, sekä käsitekarttojen ja muistiinpanojen tekemistä tabletilla. Toki se voi olla muutakin oppilaasta riippuen: Osalle oppilaista voi olla helpottavaa, että oppitunneilla ei tarvitse kirjoittaa ainaisia muistiinpanoja, vaan yhteisistä muistiinpanoista voi napata kuvan ja kirjoittamisen sijasta voikin keskittyä kuuntelemaan. Tai jos tavalliset paperivihkot eri aineista katoavat aina mystisesti, voi yhdestä iPadista olla helpompi pitää huolta kuin kymmenestä vihkosta -tai sitten ei. Osalle oppilaista henkilökohtainen kone voi toimia myös motivoijana ja innostajana koulunkäyntiin.

Kohderyhmänä Arabian peruskoulussa on 7.-9. -luokkalaiset oppilaat. Meitä opettajia hankkeessa on kaksi. Tabletteja meillä on 14 kappaletta, ja osa niistä jaetaan oppilaille henkilökohtaiseen käyttöön. Osa koneista jätetään yhteiskäyttöön ns. pajaan, joka on puoliavoin, joustava pienryhmä. Käytännössä meillä on edessä niiden oppilaiden valinta, jotka saavat henkilökohtaisen koneen. Lisäksi kartoitamme paraikaa sopivia ohjelmia, mikä ei ole osoittautunut niin yksinkertaiseksi kuin etukäteen ajattelin. Meillä oli vakaa aikomus käyttää esimerkiksi CmapTools:ia, mutta se ei toimikaan tabletilla. Jatkamme siis sopivien ohjelmien metsästystä. 

Hankkeemme käytännön toteutus on hyvin alkuvaiheessa, mutta odotan innolla hankkeen etenemistä. Ohjelmien etsimisen lisäksi seuraavan parin viikon aikana metsästämme niitä oppilaita, jotka voisivat hyötyä henkilökohtaisesta koneesta, ja haluaisivat sellaista kokeilla. On jännittävää seurata, millaisia reaktioita oppilailta tulee, kun heille kerrotaan, että heillä olisi mahdollisuus saada oma iPad. Sana koneista on kiirinyt yläkoulun oppilaiden keskuudessa, ja muutamat ovat käyneet tiedustelemassa, miten kone olisi mahdollista saada. On myös mielenkiintoista nähdä, miten opettajat ottavat vastaan koneiden ilmestymisen oppitunneille. Eräs opettaja ihmetteli, että eikö kynä/vihko -työskentely riittäisi näille oppilaille, kun sekin tuottaa oppitunneilla niin kovasti vaikeuksia. Hankkeessa käännämme ajatuksen nurinpäin: jos kynä/vihko -hommia on kokeiltu 7-9 vuotta, eikä homma toimi, niin voisiko vaihtoehtoisesti kokeilla jotain muuta tapaa -vaikka iPadia.