Julkaistu , SopettajaArabia

Jaoimme ensimmäisille valituille oppilaille iPadit loppuvuodesta. Pohdintojen jälkeen päädyimme siihen, että jokainen oppilas loi itselleen oman Apple-ID:n. Viikon verran koneet olivat toimineet yhteisellä ID:llä, mutta koska emme osanneet varautua kaikkiin yhteistunnuksen seurauksiin, joillakin oppilailla esimerkiksi kuvavirrat sekoittuivat keskenään. Tämän jälkeen päädyimme siis hyvin nopeasti henkilökohtaisten ID:n käyttöön. Yläkoululaisten kanssa alkusäätöjen tekeminen ja erilaisten tunnusten luominen oli suhteellisen helppoa: pienempien oppilaiden kanssa haasteet olisivat olleet huomattavasti suuremmat.

Oppilaat loivat itselleen Apple-ID:n lisäksi tunnukset mm. Popplet- ja Edmodo-ohjelmiin. Jälkimmäiseen olimmee perustaneet iPad-porukallemme yhteisen ryhmän, jossa voi lähettää viestejä ja tiedotteita toisille, sekä käydä keskusteluja. Edmodossa jokainen oppilas kirjoittaa itselleen maanantaisin viikkotavoitteen ja arvioi perjantaisin sen toteutumista. Näin pidetään eräänlaista oppimispäiväkirjaa.

Koska oppilaat olivat pääsääntöisesti innoissaan koneistaan, alkusäätöjen jälkeen he saivat koneet käyttöönsä. Yhdessä kävimme läpi vain perusasiat, muistikirjan toiminnan, kameran käytön mahdollisuudet oppitunneilla, sekä kertasimme käyttäytymissäännöt. Sen jälkeen oppilaat lähtivät testaamaan koneensa mahdollisuuksia.