SORMET-kokemuksia syksyltä 2013

Julkaistu , SopettajaMustakivi

 Yllättäviä huomioita

- Oppilaat neuvovat ja auttavat toisiaan omatoimisesti
-  Myös sosiaalisissa taidoissa heikot oppilaat aktivoituvat
- Ohjeiden mukaan toimiminen onnistuu
- Englannin kielen osaamattomuus ei ole ongelma
- Oppilaat omaksuvat uusia asioita todella nopeasti, sekä uskaltavat kokeilla ja yrittää

Matematiikan oppimispelit

Julkaistu , SopettajaMustakivi

Matematiikan oppimispelikokemuksia

Olemme käyttäneet Sumdog.com –osoitteen matematiikkapelejä. Oppilaat saivat omat tunnukset ja opettaja voi valita sisältöalueet. Sivuilla on kerrattu tunnilla opittuja asioita hauskassa muodossa, oppilaat ovat saaneet myös kotitehtäväksi pelata Sumdogia.
Toinen sivusto, jota on käytetty, on www.arcademics.com.

Magisto

Julkaistu , SopettajaMustakivi

Magisto videoilmaisun välineenä

- Ohjelma, joka kokoaa useasta videotiedostosta ja/tai valokuvasta tarinamaisen musiikkivideon

- Käytetty mm. ympäristö- ja luonnontiedon sekä kuvataiteen yhdistämiseen

- Tehty esim. syksy-aiheinen musiikkivideo
 

Kidblog - luokan yhteinen blogi

Julkaistu , SopettajaMustakivi

Kidblog.org luokan viestintäkanavana

- Kuvauksia koulupäivän tapahtumista
- Järjestäjien tehtävänä kotitehtävien kirjaaminen blogiin
- Oppilaat kommunikoivat toistensa kanssa blogikeskusteluissa
- Opettaja voi moderoida kommentteja
- Suljettu ympäristö, hyvä luokan sisäiseen viestintään

SORMET-kokemuksia syksyltä 2013

Julkaistu , SopettajaMustakivi

Grafetee karttaoppimisen tukena

- Oman luokan kanssa: Tehtiin esimerkiksi liikuntaseikkailu, jossa kierrettiin ympäri Vuosaarta omia lempipaikkoja karttaan merkiten ja kuvaten.

- Kummitoimintana: Viidesluokkalainen ja tokaluokkalainen olivat pareja. Pienempi oppilas opetti isommalleen Grafeteen käyttöä ja he kiersivät parina toiminnallisen Grafetee-radan lähipuistossa.

- Rinnakkaisluokan oppilaita opastaen: Tablettiluokan oppilaat opettivat rinnakkaisluokan oppilaille Grafeteen käyttöä tabletilla kiertämällä rataa heidän kanssaan pareittain.

Kevään kuulumisia Mustakivestä á la Hannele ja Leena

Julkaistu , SopettajaMustakivi

Kuluneen talven ja kevään aikana olemme tehneet oppilaiden kanssa mm. haastatteluvideoita, tutkimuksia lähiluonnosta, kirjoitelmia (hullunkuriset tarinat), faktakirjoitelmissa on painotettu perustelua, oman mielipiteen ilmaisua, oppilaan oman kouluhistorian työstämistä BookCreatorin avulla ja blogin kirjoittamista tabletin avulla. Blogi sijaitsee osoitteessa vuodatus.net/His - story, her- story meidän historiamme.

Täyttä häkää Mustakivessä

Julkaistu , SopettajaMustakivi

Olemme nyt viimeinkin päässeet vauhtiin ja ottaneet käyttöön tabletit.Oppilaiden innostus on ihailtavaa ja opettajien on ihana huomata, miten nopeasti oppilaat löytävät opiskelulleen sopivia ratkaisuja tabletin käytössä. Oppilaat ovat osanneet luoda tabletit henkilökohtaisen näköisiksi, heillä on upeita aloitussivuja ja he ovat löytäneet paljon opiskeluunsa sopivia appseja. Oppilaat ovat paljon kuvanneet tableteilla kasveja biologiassa sekä kotoaan esineitä, ihmisiä ja eläimiä. Nyt harjoitellaan Simplemind -käsitekartan hyödyntämistä fysiikan kokeisiin. Jatkamme innostunein mielin.