Julkaistu , SopettajaPorolahti

Olen tokaluokan opettajana helsinkiläisessä Porolahden peruskoulussa, joka otettiin keväällä mukaan Sormet-hankkeeseen. Saamme käyttöömme luokallisen iPadejä, jotka menevät ensin viidesluokkalaisten käyttöön. Minun tokaluokkani vuoro koittaa sitten kevättalvella. Padejä on tarkoitus kuljettaa mukana kotona ja koulussa. Jos jollain oppilaalla ei ole kotona langatonta verkkoa, hankitaan hänen koneeseensa 3G-kortti. Itse sain Padin käyttööni juuri ennen kesälomaa. Kesän aikana onnistuin luomaan koneeseen riippuvuussuhteen, enkä osaisi enää luopua siitä. Kotonani koneesta taistelee myös kolme lasta (4-12v). Kaikki lapset ottivat laitteen suvereenisti haltuunsa. Nelivuotias on kokeilemalla ja tutkimalla oppinut mm. erilaisten pelien pelaamisen, kuvaamisen, lasten Areenan katsomisen ja paljon muuta. Siksi uskonkin, että laitteet ovat nopeasti hallussa myös oppilaillani, kunhan vain saisimme ne :) Koneiden käyttöönottoon liittyy monta mutkaa, joita viraston tietohallinnossa yritetään ratkoa. Toivotaan, että esteiden yli päästään pian ja viidesluokkalaiset pääsevät alkuun. Ajatuksena on, että teemme yhteistyötä laitteiden parissa vitosten kanssa jo talven aikana. Kun sitten meidän vuoromme koittaa, ovat laitteet jo hieman tuttuja ja vitoset voivat vielä auttaa meidät alkuun. Samalla me opettajat voimme oppia toisiltamme. Olemme päässeet Teemun kanssa osallistumaan toisen Tablet-hankkeen koulutuspäivään. Sieltä tarttui matkaan monta ideaa. Niitä ideoita on tarkoitus jakaa myös täällä. Itse olen suunnitellut, että pitäisimme mm. oppimispiväkirjaa idealla "Mitä opin tänään?". Yritän löytää apsin, jolla se on helppo toteuttaa. Oppilaat voisivat ottaa joka päivä yhden kuvan, johon he liittäisivät kuvatekstin. Kuvan voi ottaa kertotaululistasta, kuvistyöstä, sienestä tai mistä vain. Tässä yksi idea ja lisää syntyy varmasti parhaiten, kunhan saamme laitteet käsiimme. Tämä teksti syntyi Padillä Alepan pihalla ennen ruokaostoksille menoa.