Julkaistu , SopettajaPorolahti

Yli viisi kuukautta on vierähtänyt ensimmäisestä blogimerkinnästäni. Aika on kulunut iPadeja odotellessa. Pari viikkoa sitten saimme tokaluokkaani koulumme viidesluokkalaisilta laitteet haltuumme. Lupapapereiden ja muiden käytännön asioiden hoiduttua laitteet ovat päässeet tehokkaaseen käyttöön.

Muutamalla luokkani yhdeksästätoista oppilaasta oli aikaisempaa kokemusta tabletin käytöstä. He eivät parin päivän jälkeen ole erottuneet taidollisesti mitenkään joukosta. Laite on niin looginen, että sen käyttö sujuu kaikilta ongelmitta.

Käytimme laitteita ensin vain koulussa. Tutustuimme perustoimintoihin mm. nettiselaimen käyttöön ja kameraan.

Yllissä meillä alkoi juuri sopivasti jakso, jossa aiheena on tutkiminen ja tiedonhankinta. Teimmekin ensimmäisenä pienet esitelmät lemmikkieläimistä. Tiedonhankinta onnistui Padeillä, mutta kuvien printtaamiseen käytimme luokan pöytäkonetta.

Toinen yllin aihe, jossa Padejä käytettiin, oli tutustuminen eri laitteisiin, niiden keksijöihin ja historiaan sekä käyttötarkoitukseen.

Oppilaat ovat ottaneet innokkaasti kuvia toisistaan. Olemme puhuneet julkisella paikalla kuvaamisesta ja kuvien jukaisemisesta. Nykyään he kysyvät hyvin luontevasti toisiltaan: "Voinko ottaa kuvan?". Tämä on hyvää käytännön harjoittelua näissä lupa- ja yksityisyysasioissa.

Valokuvia olemme käsitelleet PS Express ohjelmalla.

Viime viikolla latasimme ohjelman nimeltä My Seacret Diary. Ohjelmassa voi yhdistää kirjoitusta ja kuvia. Kolmena päivänä on tähän mennessä ollut läksynä tehdä päiväkirjamerkintä, johon pitää yhdistää myös kuva. Olemme sopineet, että nimestä huolimatta nämä eivät ole salaisia päiväkirjoja, vaan ainakin minä ja mahdollisesti muutkin, voivat niitä lukea. Osa oppilaista oli kirjoittanut yhden lauseen merkintöjä, kun taas toisilla oli pitkä sivu kuvia ja tekstiä. Oppilaat olivat myös mm. ottaneet kuvia päiväkirjan etusivusta ja merkinneet sen läksyksi.

Tänään annoin oppilaille läksyksi yllin kappaleen valosta ja varjosta. Tehtävänä on myös ottaa kotoa ainakin viisi kuvaa, jossa näkyy selvästi valo ja varjo. Tutkimme huomenna kuvia. Menemme myös koulun käytäville ja ulos kuvaamaan lisää ja teemme näiden tutkimusten lisäksi kuvistyö aiheesta. Kun otsikkona on "Tutki valoa ja varjoa", on vaikea kuvitella parempaa välinettä, kuin kamera, joka meillä kaikilla on nyt koko aja käytössä.

Jo tähän mennessä on käynyt selväksi, että oppilaat oppivat parhaiten käyttämällä laitetta itse ja neuvomalla toisiaan. Tekemällä oppii.