Julkaistu , SopettajaPorolahti

 

Syksy iPadien parissa on vilahtanut ohi melkoista vauhtia. Paljon olemme ehtineet, mutta

paljon suunnitelmia on myös jäänyt toteuttamatta. Tuntuukin harmilliselta luovuttaa laitteet

kuudesluokkalaisille juuri, kun olemme päässeet kunnolla niiden käyttämisessä vauhtiin. Laitteet

ovat kulkeneet repuissa kodin ja koulun väliä. Laitteiden unohtuminen kotiin on ollut erittäin

harvinaista. Kaikki laitteet ovat säilyneet ehjinä eli niistä on huolehdittu aivan eri tavalla, kuin muista

koulutarvikkeista.

 

Aivan kuten keväälläkin, eniten olemme hyödyntäneet mahdollisuutta käyttää internetiä. Esitelmien

tekeminen on ollut helppoa, kun tietoa on voitu hakea siirtymättä omasta luokasta mihinkään.

Kuvahakuja on tehty mm. kuvistuntien virikkeeksi ja osaksi käsitekarttoja. Tunnilla esiin nousseisiin

kysymyksiin on ollut helppo hakea vastauksia googlettamalla.

 

Toinen paljon käyttämämme väline on kamera. Syksyn aikana olemme opetelleet kuvankäsittelyä.

PsExpress ja DrawFree ovat olleet helppokäyttöisiä ja toimivia työvälineitä.

Popplet-sovelluksen avulla olemme opetelleet käsitekarttojen tekemistä. Netistä on tehty

kuvahakuja, kuvista on tehty kuvakaappaus, ne on rajattu ja lopulta niitä on käytetty käsitekartoissa.

On ollut mukavaa huomata, kuinka sujuvasti nämä toimenpiteet kaikilta oppilailta hoituvat.

 

Meillä on ollut käytössä ainoastaan maksuttomat sovellukset. Käyttöjärjestelmän päivityksen

yhteydessä saimme jonkin aikaa sitten käyttöömme uusia sovelluksia, jotka olivat muuttuneet

maksuttomaksi. Garage Bandin avulla oppilaat ovat aloitelleet omien pienten kappaleiden

tekemisen. Olemme myös säestäneet itseämme ”smart-soitinten” avulla. Nyt käytössämme on myös

iMovie, jonka käyttöön oppilaat ovat tutustuneet vasta omatoimisesti.

 

 iPad on laite, jota oppii parhaiten käyttämään käyttämällä. Monissa sovelluksissa on samanlainen

logiikka, joten ainakin lapset, jotka eivät pelkää oppia yrityksen ja erehdyksen kautta, ovat oppineet

käyttämään sekä laitetta että ohjelmia erittäin omatoimisesti.

 

Lapset myös auttavat toisiaan erittäin mielellään ja omatoimisesti, kun kyse on tehtävästä, joka

hoidetaan iPadilla tai tietokoneella. Kirjojen ja vihkojen kanssa työskennellessämme en ole vastaavaa

intoa huomannut. Vaikka jokaisella oppilaalla on luokassamme ollut oma laite, on niiden käyttö siis

synnyttänyt luontevaa yhteistyötä.

 

Olemme ladanneet oppilaiden laitteille myös pelejä, joita he ovat pelanneet vapaa-ajallaan ja

joskus myös koulussa. Clash of clans ja Minecraftin multiplayer-sessiot ovat olleet koko luokan

suosikkipuuhaa vapaa-ajalla. Olemme keskustelleet oppilaiden kanssa paljon siitä, kuinka

virtuaalisessa pelimaailmassa käyttäydytään ja kohdellaan muita.

 

Tässä suoria lainauksia oppilaiden kommenteista:

 

Olitko käyttänyt iPadia ennen Sormet-hanketta? Onko teillä kotona omaa tablettia?

- Olin käyttänyt kaverilla, mutta meillä ei kotona ollut iPadia, mutta nyt sellainen on ostettu.

- En ollut ennen käyttänyt. Nyt meille ostetaan iPad, koska äiti sanoi, että se on ihan järkevä

ostos.

- En ollut käyttänyt iPadia, mutta meillä on kotona toisenlainen tabletti.

- En ollut käyttänyt ennen iPadia, mutta me ostettiin iPad, koska äiti tarvitsee sitä

kouluhommissa.

- Meillä oli ennen iPad, mutta annoimme sen pois, koska emme tarvitse sitä.

 

Mitä olet oppinut hankeen aikana?

- En ole oppinut mitään, sillä meillä oli jo iPad.

- Olen oppinut kuvankäsittelyä.

- Olen oppinut kuvankäsittelyä, elokuvan tekemistä ja niiden käsittelyä.

- Olen oppinut käyttämään piirustusohjelmaa ja tekemään käsitekarttoja.

- Olen oppinut paljon asioita: pelit, kuvat, lego chimaa.

 

Mikä on ollut parasta?

- Parasta on ollut Poppletin käyttäminen ja piirustusohjelmat.

- Parasta on ollut Minekräftin pelaaminen ja piirtäminen.

- Kivointa on ollut, kun iPadit ovat olleet käytössä tunneilla.

- Kivointa on ollut tunnilla netissä oleminen.

- Vapaa-ajalla parasta on ollut pelaaminen, kuvien käsittely ja kuvien katselu.

- Parasta on ollut pelata clash of clanssia.

- Parasta on ollut pelata sanajahtia ja muita pelejä tai piirtää draw freehen.

- On ollut parasta etsiä jotain tietoja netistä.

 

Mihin olet käyttänyt internetiä?

- Käytän nettiä minecraft videoiden katsomiseen.

- Olen käyttänyt nettiä, kun etsin tietoa.

- Kotona käytän nettiä, kun katselen kuvia ja otan niistä kuvan.

- Kuuntelen musiikkia you tubesta ja katselen katsomosta ohjelmia.

- Olen käyttänyt nettiä pelaamiseen.

 

Vanhemmat ovat suhtautuneet hankkeeseen positiivisesti, mutta ainakin parissa kodissa ollaan

tyytyväisiä, kun laitteet nyt siirtyvät eteenpäin. Näissä kodeissa vapaa-ajalla tapahtuva pelaaminen

on ”lähtenyt käsistä”. Henkilökohtaisesti lapsen käytössä olevan laitteen käyttöä on ollut vaikea

valvoa. Näissä ongelmatapauksissa kyse on nimenomaan ollut käyttömääristä, ei esim. sisällöistä,

joihin lapset olisivat ajautuneet netissä. Etukäteen vanhemmilla oli huolta lähinnä juuri sen asian

suhteen, mihin lapset netissä tulisivat törmäämään.

 

Edessä oleva iPaditön aika tuntuu tavallaan myös vapauttavalta. Olen kokenut jonkin verran stressiä

siitä, että etuoikeutettuna laitteiden omistajina meidän pitäisi hyödyntää niitä koko ajan. Laite on

hyvä renki, mutta huono isäntä.