Julkaistu , SopettajaSarianna

Paljon on aikaa kulunut viimeisestä blogimerkinnästä. Padista on tullut arkinen työkalu, jota ilman olisi aikalailla mahdotonta kuvitella tulevansa toimeen. Vaikka suurimmalla osalla kursseistani opiskelijoilla ei olekaan sormitietokoneita - tai yleensäkään mitään pännaa ja papperia kummempaa - padi on auki lähes kaikilla tunneilla, ja koulussa se onkin tulostamista lukuun ottamatta korvannut PC-koneet omassa työskentelyssäni. Työtavat elävät kaiken aikaa, ja uusia appseja tulee kokeiluun aina välillä. Moni viime vuoden ongelmista on enää vain pahaa unta, ja uusia haasteita tulee koko ajan lisää. Nälkä kasvaa syödessä, ja toistaiseksi opettajan työkaluna iPad on pienen (tai suuren) väännön jälkeen taipunut tavalla tai toisella haluttuun tapaan saada asiat tehdyiksi.

Padilla työskentely on saanut minut siirtymään vahvasti sähköiseen materiaalin jakoon. Löydettyäni keväällä Edmodo-palvelun luovuin nopeassa tahdissa blogien opetuskäytöstä. Viimeinkin on olemassa alusta, jossa voi jakaa materiaalia, keskustella, jakaa opiskelijat pienryhmiin, välittää uutislinkkejä, pitää yhteistä kalenteria opiskelijoiden kanssa, muistuttaa palautuksista ja pitää arviointikirjaa. Vaikka äidinkielessä monivalinta- ja aukkokokeet eivät oikein toimikaan, Edmodon koepohjat on valjastettu termiharjoitteluun ja asioiden kertaamiseen. Koska materiaalini ovat nyt pitkälti Edmodossa, tunneilla räpelletään tiuhaan älypuhelimia töitä tehdessä. Olen kuitenkin ollut huomaavinani myös keskittymistä sanomaani, kun käymme yhdessä asioita läpi.

Edelleen korjaan aineita iPadin Annotate-ohjelmalla. Palautetta tulee annettua yksityiskohtaisemmin kuin kynällä korjatessa - ehkä myös suorasanaisemmin. Oppilaat tuntuvat haluavan yhä enemmän palauttaa aineensa koneella kirjoitettuina, joten olen alkanut rajoittaa sitä. YO-koe kuitenkin vielä toistaiseksi kirjoitetaan konseptille ihan vanhanaikaisesti kynällä. Teoria-aineistoa kopioin koko ajan vähemmän, sillä Edmodosta opiskelijat saavat materiaalin sähköisesti käyttöönsä aina, kun pääsevät nettiin. Tällä hetkellä Edmodon kirjastossa minulla on jo 207 dokumenttia tekemiäni ohjemonisteita ja tehtäviä eri lukiokursseille. Kotona opiskelijat voivat halutessaan tulostaa dokumentit paperille tai siirtää ne omalle koneelleen.

Kiltti rehtorini on palkinnut puurtamistani sillä, että olen saanut opettaa abien syventävät tekstitaidon ja esseekokeen kurssit tietokoneluokassa. Kaikki materiaali on siis koko ajan oppilaiden käsillä ja voimme jakaa tietoja tunnilla verkossa. Juuri tekstitaidon kurssilta saamani palaute yllätti positiivisuudellaan: kukaan ei moittinut "paperitonta" opiskelua. Palautteista välittyi myös se, että moni opiskelija kokee hyväksi sen, ettei tarvitse etsiä monisteita repun pohjalta vaan kaikki löytyy opettajan tekemistä nettikansioista.

Padin parhaita puolia on se, että yhdessä voidaan nopeastikin hypätä nettiin etsimään tietoa, luoda MindMapeja vaikka vastaustekstin keskeisestä sisällöstä ja muutamalla siirrolla jakaa aineisto muistiin koko ryhmälle. Padita on löytynyt koko joukko appseja mm. kuva-analyysitunneille ja mainosten käsittelyyn. iTunes U -appsista löytyy mm. hienoja kuvareportaaseja, ja kolmiulotteisesti verkostona etenevä WikiNodes toimii vaikkapa kirjallisuuden genrejen opetuksessa apuvälineenä. Huomaan hyppääväni helposti oppilaiden esille tuomien kysymysten ja näkökulmien mukaan appsista toiseen tai nettiin tiedon perään ihan toisella tavalla kuin ennen. Silti edelleen parasta padissa on se, että kaikki on yhden kannen avauksen ja muutaman tökkäyksen päässä.

Ja sitten on pakko valittaa... Kunpa langaton verkko ei tökkisi! Kunpa kaikilla opiskelijoilla olisi käsillä oma, henkilökohtainen iPad! Kunpa luokissa olisi appleTV, jotta jatkuvasta piuhojen ruuvailusta pääsisi eroon! Kunpa koulussa olisi edes yksi AirPrint-tulostin! Ihan sujuvaa eiiPadilla koulussa työskentely vielä kaikilta osin ole. Kotiin sen sijaan olemme hankkineet viininpunaisen langattoman ihmeen, joten paperillekin asiaa saa nyt padista nappia painamalla...

Palaan pian blogiin Pre-DP-opetuksen asioissa. Siellä jokaisella on oma iPad ja opetus alkaa viikon päästä kolmannessa jaksossa. En malttaisi odottaa, kun ryhmäkin on niin kiva ja vanhastaan jo tuttu...