Julkaistu , SopettajaSarianna

Syyspuoli pre-luokan kakkoskurssista hurahti vauhdilla ohi. Joulunalusajan keskityimme lyriikan erittelyyn, jota varten tein sähköisen kirjan CBB-appsilla.  Päätin kokeilla sähköistä kirjaa opetusmateriaalina tässä jaksossa siis kahdella tavalla: itse tekemäni "oppikirjan" lisäksi ryhmä lukee kirjallisuusesseetä varten Juhani Ahon Juha-romaanin, jonka saa ladattua ilmaiseksi iBooksiin. (Sähköisen kirjan väkertämisestä opetuskäyttöön lisää vähän myöhemmin.)

Miksi sähköinen kirja eikä esim. pdf-dokumentisto jaettuna Edmodon tms. kautta? Ajattelin kokeilla, mitä lisäarvoa voi antaa yhden aihepiirin opetustekstien ja tehtävien koostaminen tiiviiseen pakettiin. Samalla halusin, että opiskelijoilla on mahdollisuus tehdä oppitunneilla keskustelujen perusteella täydentäviä muistiinpanoja, lukumerkintöjä ja alleviivauksia opettajan tuottamaan pohjamateriaaliin. iBooksissa on muistiinpanovälineistö kirjaa varten, mutta ainakaan toistaiseksi se ei toimi sinne ladatuissa pdf-tiedostoissa. Opiskelijat ottivat alkujärkytyksen jälkeen kirjan hyvin vastaan. (52-sivuinen kirja aiheutti ensin ahdistusta laajuudellaan.)

Sähköisen kirjan etu on selkeä jako lukuihin, joiden välillä on helppo liikkua sisällysluettelon avulla (ohessa kuva). Päädyin jokaisen keskeisen lyriikan erittelyn näkökulman jälkeen nostamaan myös tehtävät omiksi luvuikseen, jotta ne oli helppo napata auki sisällysluettelosta. Ratkaisu ei ehkä ole tyylikkäin mahdollinen, mutta osoittautui tuntitilanteissa varsin toimivaksi. Hivenen hankalaa taas on sähköisen kirjan selaaminen teorian ja tehtävän välillä eli jatkuva hyppiminen sivulta toiselle. Toisaalta halutessaan opiskelija voi tulostaa myös osan kirjan sivuista paperille ja saa näin pidettyä opetustekstit ja analysoitavan materiaalin käsillä samanaikaisesti. Ilahduttavaa oli myös huomata tulostettuun sivuun automaattisesti ilmaantuva huomautus tulosteen tekijänoikeuksista.

Toinen selkeä etu sähköisessä kirjassa pdf-materiaaliin verrattuna on sen multimodaalisuus: teksti, kuvat, linkit, videot ja pdf-liitteet muodostavat monipuoliset mahdollisuudet yhdistellä erilaista materiaalia kokonaisuudeksi. Runon allegorian erittelytehtävään tein Explain Everything -appsilla videon (ohessa kuva), johon toin kotitehtävänä olleen runon, puhuin sanottavani nauhalle ja samalla kirjailin kynämerkintöjä itse runoon. Videon kompressoiminen oli aikaa vievää, koska esityksestä tuli melko pitkä, noin 6 minuuttia, mutta kirjaan tuotuna se toimi ongelmitta. Näin oppilailla on mahdollisuus palata kertaamaan asiaa myöhemminkin. Meille puhumaan tottuneille opettajille EE-appsi on mielestäni aika oiva tekstianalyysin apuväline.

Koska koen rock-lyriikan opiskelijan kannalta helposti lähestyttäväksi alkusykäykseksi runojen purkamiseen, toin Happoradion sanoituksen avaamisen tueksi kirjaan myös linkin kyseiseen musiikkivideoon YouTubesta. Näin kirjan linkkiä klikkaamalla opiskelija voi siirtyä suoraan kuuntelemaan laulua ja samalla analysoida sen sanoitusta. Linkkimahdollisuutta aion myöhemmin hyödyntää myös esim. asiatekstien erittelymateriaaleissa.

CBB-pohjan puutteiden vuoksi en saanut kaikkia runoja asettumaan kirjaan typografialtaan alkuperäisinä. Tästä syystä toin runoja myös näköisversiona luettavaksi pdf-liitteinä. Klikkauksen päähän kirjaan saa siis liitettyä myös muuta materiaalia esim. aineistoiksi. Heikkous taas on se, ettei iBooksin muistiinpanotyökalu toimi näissä liitteissä. Creative Book Builderin puutteiden vuoksi olen nyt kokeilemassa sähköisen kirjan koostamista Macilla ja iBookAuthor-ohjelmalla, joka on ilmainen mutta aukeaa toiminnaltaan ainakin minulle hivenen hitaammin kuin CBB. Kokonaisuutena CBB:n etu on kuitenkin se, että sillä voi tuottaa kirjan kokonaan ilman pöytäkonetta ja jakaa sen suoran padilta. Käytän tätä appsia aivan varmasti jatkossakin.

Koska luokassamme on käytössä AppleTV, saimme vertailtua näppärästi myös kotitehtävien merkintöjä sekä tarkasteltua ryhmätöiden tuloksia suoraan opiskelijoiden padeilta heijastamalla. AppleTV onkin mielestäni lukio-opetuksessa kiinteä ja välttämätön jatke padeilla työskentelylle. Mikä on mukvampaa kuin tulla luokkaan, näpsäyttää TV auki ja päästä saman tien piuhattomasti selailemaan niin nettiä kuin muutakin asiaa kaiken näkyessä samalla koko luokalle. Opekin on vapaa kulkemaan luokassa. Padilta toiseen vaihtaminenkin sujuu nopeammin kuin paperin kiikuttaminen dokumenttikameralla heijastettavaksi.

Opettajan näkökulmasta opiskelijat ottivat nopeasti haltuunsa niin kirjan lukemisen työkalut kuin sähköisen kirjan lukemisen tekniikankin. Ensi viikolla siirrymme kirjallisuusesseeseen ja pääsen kuulemaan, miltä romaanin lukeminen sähköisessä muodossa on opiskelijoista tuntunut. Ope ainakin lukee jo nykyisin mieluummin sähköistä kirjaa kuin mukana raahattavaa versiota.