Julkaistu , soppilas-ib

Padien saamisesta on kulunut jo puoli vuotta, mitä me oppilaat olemme siitä mieltä?

Juuli
iPadilla koulutyöt sujuu kätevästi ja on kiva kun nettiin pääsee ongelmatta. Pidempien esseiden kirjoittaminen vaatii vielä totuttelua, koska ilman kunnon näppäimistöä kirjoittaminen on hieman hitaampaa. Padin kamera ei ole kummoinen, mutta ei sen tarvitsekkaan olla. Ainoastaan kirjan luku aiheuttaa ongelmia. Vaikka ruudun kirkkautta voi säätää ja tekstin kokoa muuttaa, lukiessa ei pääse vauhtiin kun teksti loistaa ärsyttävästi näytöllä. Ehkä virtuaalikirjoihin tottuisi, mutta itse pysyttelen vielä paperi versioissa.

Vilma
Tässä jaksossa iPad on ollut todella hyödyksi opiskelussa. Melkeinpä joka äidinkielen tunnilla olemme käyttäneet sitä opiskeluun, minkä lisäksi olemme kuvanneet sillä videokommentit. Englannin opiskelussa iPadia on tullut käytettyä projektien tekoon ja erinäisten kotitehtävien kirjoittamiseen. Yleisesti muussa opiskelussa tulee sitä eniten käytettyä tiedonhankintaan sekä muistiinpanojen tekoon, jolloin sitä tulee käytettyä myös kokeisiin lukemisessa. Opiskelu iPadin kanssa on selkeästi helpompaa, koska se melkeimpä korvaa tietokoneen ja sitä on helppo kantaa mukana. Palautettavat aineet ynnä muut sellaiset saa helposti kirjoitettua missä vaan ja palautettua sitten sähköpostilla. Muistiinpanojenkin kirjoitus sujuu hyvin, jos ei halua niitä käsin kirjoittaa. Tiedonhankintaa iPad helpottaa kaikista eniten, koska meillä on varsin vähän tietokoneita käytössä tällä hetkellä, joten jokainen voi hyvin etsiä tietoja tunnilla tehtäviin harjoituksiin omalta iPadiltaan. Tietysti iPad tuo myös viihdettä välitunneille internetin, pelien ja muiden sovellusten muodossa.

Emma
Padi helpotti ja nopeutti asioiden tekemistä. Asiat kulkee sähkösenä mukana ja löytää netistä helposti ja heti tarvittavat asiat. Kotonakin koneen avaaminen vie tuskastuttavan paljon aikaa saati sitten netin yhdistäminen. Ehkä me nykyteknologian ääressä kasvatetut emme ole kärsivällisiä, mutta ei se meidän vikamme ole, että meille on hoettu aina, että "aika on rahaa" ja muita latteuksia. Ei sillä, että padissa ei olisi mitään vikaa. Oppitunneilla eksyy helposti selamaan uusimpia facebook-postauksia tai pelaamaan jotain uutta ja ihmeellistä peliä, jonka on vasta ladannut. Padit haastavat opettajia olemaan entistä parempia. Kun opettajan tylsä ja monotoninen kalkatus ei pure, pääsee ajatus harhailemaan muualle.

Vapaa-ajan viihteenäkin toimii padi. Vanhemmat valittavat, kun viettää liikaa aikaa padilla ja tulisi olla sosiaalisempi. Noh, ensinnäkin vaikka aikaa kuluu paljon padilla ollessakin, niin myös ehtii päivässä tekemään paljon muutakin. Kaikesta siitä huolimatta vanhemmat päättävät aina kurkistaa huoneeseen kun satut olemaan padilla, ja sen kerran kun et ole ja vanhemmat tulevat niin sen he pian unohtavatkin. Sosiaalisuus kohdasta taas voi olla montaa mieltä. Itse sanoisin, että sosiaalisempi olen, kun olen padilla, koska silloin juttelen ihmisille vaikken kasvotusten. Sen sijaan jos en ole padilla, niin luen kirjaa tai teen jotain muuta yksin, ilman ketään muuta. Vanhemmat toki ovat huolissaan etten vain tapita ruutua silmien kuivumiseen asti, mutta yhtä hyvin he katsovat tv:tä. Sanoisin padin olevan kehittävämpää tekemistä kun heidän viime viikonlopun television tuijottamisen, vaikken halua toki väheksyä ostostv:n ihmellisyyttä. Padista luopuminen tässä vaiheessa tekisi jo tiukkaa, kun sen helppouteen on tottunut. Oikea näppäimistö voittaa mennen tullen kyllä kosketusnäppäimistön. Se on ihana tunne, kun avaa koneen ja saa liu'uttaa sormia näppäimistöllä. Sivujen mobiiliversiot ovat yleensä huonompia kuin alkuperäset versiot ja moni asia on mahdotonta padilla, joten kone on siitäkin syystä joskus avattava.